האם בני אדם אמורים לאכול בשר?

השאלות האם ומדוע בני אדם צריכים לאכול בשר הן נושא חם. בהסתמך על שיקולים תרבותיים ואתיים שונים, לאנשים יש דעות ואמונות חזקות לגבי אכילת בשר לשני הכיוונים. אבל במאמר זה, אנו לא מתעסקים באמונות ודעות. אנחנו מתעניינים במה שיש למדע לומר.

עבור אנשים מסוימים, נקיטת גישה מדעית לאכילת בשר עשויה להישמע קרה – אחרי הכל, אנחנו מדברים על צריכת בעלי חיים.

בעוד שעבור אחרים, ומנקודת המבט שלנו, גישה מדעית לשאלות הללו היא כנה מבחינה אתית וקריטית מבחינה תזונתית.

הקריטריונים המדעיים שאנו שוקלים כאשר אנו בוחנים מדוע בני אדם צריכים לאכול בשר יכולים להסתכם בשלוש שאלות מפתח:

  1. האם הביולוגיה האנושית התפתחה לאכילת בשר?
  2. האם נוכל לענות על הצרכים התזונתיים שלנו ללא בשר?
  3. כיצד אכילת בשר מועילה או פוגעת בבריאות הפיזית, בבריאות הנפשית ובאריכות החיים שלנו?

 

במאמר החדש בבלוג שלנו אנו נכנסים לעומק הנושאים הללו ומנסים לעשות סדר בכל הבלאגן סביב נושא צריכת מוצרים מן החי. 

 

גוף האדם בנוי כדי לצרוך בשר

אחת הנקודות הקריטיות שעליהם מצביעים החוקרים להבנה מדוע בני אדם צריכים לאכול בשר היא שלגוף האדם יש מאפיינים פיזיולוגיים שונים מיונקים הניזונים מתזונה צמחית המותאמים על ידי ובשביל אכילת בשר.

במחקר משנת 2023 שפורסם ב- Animal Frontiers, החוקרים הגיעו למסקנה כי "היבטי האנטומיה, העיכול והמטבוליזם של האדם התפצלו מפרימטים אחרים, מה שמצביע על הסתמכות אבולוציונית על צריכת בשר משמעותית. ההשלכות של ניתוק מדפוסי תזונה אבולוציוניים עשויות לתרום לנטל המחלות של היום, ולהגביר את הסיכון לחוסרים תזונתיים ולמחלות כרוניות כאחד". [1]

הנה כמה מאפיינים פיזיים חשובים לאכילת בשר שמפרידות בין בני אדם ליונקים אוכלי העשב.

 

מוח עצום

המוח האנושי משתמש ב-20% מצריכת האנרגיה שלנו, בעוד שמוח הקוף משתמש ב-8% [2].

הצמיחה המהירה של המוח האנושי התרחשה כאשר אבותינו למדו להשתמש בכלים כדי להגיע לחלקי בשר צפופים בחומרים מזינים כמו מח עצם ומוחות. המוח הגדול שלנו הפך אותנו במהרה חכמים מספיק כדי ליצור כלים ולתכנן טכניקות ציד קולקטיביות הדרושות כדי להפיל טרף גדול יותר [3][4].

 

מערכת העיכול

בשר מבעלי חיים גדולים ושמנים הוא הרבה יותר צפוף בחומרים מזינים מכל מזון צמחי. צפיפות תזונתית זו אפשרה לאבותינו לפתח מערכת עיכול קצרה בהרבה וגרמה לנו לאבד את האנזימים הדרושים לפירוק סיבי צמחים. [5]

שורות מחקר רבות מצביעות על כך שבני אדם התקיימו במשך כמעט שני מיליון שנה בתור טורפי פסגה. זה הגיוני כשחושבים על כך שהעולם שרץ בחיות ענק שנקראות "מגפאונה". זה לא הגיוני לבזבז אנרגיה/קלוריות באיסוף מזון צמחי הרבה פחות מזין. [6]

מצד שני, לאוכלי עשב כמו פרות, ביזון, צבאים וגורילות יש דרכי עיכול ארוכות המייצרות אנזימים וחיידקי מעיים הדרושים לפירוק סיבי צמחים והתססתם לחומצות שומן. לא הצמחים מספקים את החומרים המזינים אלא תהליך התסיסה במעי. [7] [8] [9]

בני אדם התפתחו לאכול שומן של בעלי חיים אחרים. תהליך הרבה יותר מזין, ולכן, יעיל שהיה אחראי לצמיחת המוח המהירה שלנו. [10]

יתר על כן, לקיבה האנושית יש חומציות גבוהה במיוחד, כמו טורפים אחרים. חומציות גבוהה מסייעת בפירוק בשר והגנה מפני פתוגנים בבשר שנשפך. [11]

בני אדם גם מייצרים את האנזימים הדרושים לעיכול ולספיגה של בשר, כולל פרוטאז וליפאז. [12]

 

חומרים מזינים שנמצאים רק בבשר

מנקודת מבט תזונתית, בני אדם צריכים לאכול בשר מכיוון שישנם מספר מרכיבים חיוניים ולא חיוניים אך חשובים שבני אדם יכולים לקבל רק מבשר מוצרים מן החי, עליהם כתבנו בפוסט אחר בבלוג שלנו.

 

בשר הוא קריטי לבריאות הנפש

מחקרים רבים מצאו שלאוכלי בשר יש הרבה פחות מקרים של בעיות נפשיות, כולל דיכאון וחרדה.

שתי מטא-אנליזות נפרדות משנת 2021 שבדקו מחקרים רבים עם נתונים של כמעט 600,000 משתתפים מצאו שלצמחונים יש ציוני דיכאון וחרדה גבוהים יותר באופן משמעותי מאשר ללא צמחונים.

ממצאים אלו לא הושפעו ממין או גיל. וככל שאיכות המחקר שנותח גבוהה יותר, כך יש יותר מתאם בין אכילת בשר לבריאות נפשית טובה יותר. [13] [14]

 

צריכת בשר למען אריכות ימים?

סיבה נוספת לכך שבני אדם צריכים לאכול בשר היא שמחקרים מצאו שצריכת בשר כוללת מתאם (קורלציה/קשר) ישירות עם תוחלת חיים גבוהה יותר.

מתאם זה אינו תלוי בסך הקלוריות שאנשים אוכלים, מצבם הכלכלי, יתרונות עירוניים כמו גישה לשירותי בריאות והשמנת יתר. [15]

 

האם בני אדם אמורים לאכול בשר? בשורה התחתונה

מחקרים על היתרונות התזונתיים של אכילת בשר, יחד עם מחקרים על התפתחות התזונה האנושית, כולם מצביעים על כך שבני אדם אמורים לאכול בשר.

גוף האדם מותאם במיוחד לאכילת בשר, והבשר מספק קומפלקס של רכיבים תזונתיים חיוניים, שחלקם נמצאים רק בבשר ורבים מהם נמצאים בצורות העשירות והזמינות ביותר שלהם בבשר. ללא בשר, כמעט בלתי אפשרי לבני אדם לקבל את החומרים המזינים להם הם זקוקים.

 

שתפו את המאמר

Facebook
Twitter

למאמרים נוספים

מתכון: עוגת גבינה באסקית ללא גלוטן

אז התחשק לנו עוגת גבינה כמו בכל חג, שבת, יום חול, בוקר, צהריים, ערב, אמצע הלילה… הבנתם את הקטע. משתפים אתכם.ן במתכון לעוגת גבינה באסקית עשירה, טעימה בטירוף וקלה להכנה שמתאימה לחברינו הנמנעים מגלוטן.

Read More

5 המזונות הטובים ביותר למוח

המוח הוא איבר רעב במיוחד, הדורש 20 אחוז מכלל האנרגיה של הגוף שלנו. בנוסף, המוח זקוק לתערובת מיוחדת של חומרים מזינים כמו ויטמיני B, אבץ, ברזל, ויטמין K2, חלבונים מלאים ושומנים בריאים. במאמר זה, נלך בעקבות המדע אל 5 המזונות הטובים ביותר למוח שלנו ונגלה כיצד הם יכולים להועיל לתפקוד הקוגניטיבי שלנו ולבריאות המוח הכללית.

Read More